Hét e-commercebedrijf voor de agrarische sector
Als je je carrière in de lift wilt zetten, denk je misschien niet direct aan de Achterhoek. Maar de groeimogelijkheden zijn hier groot, je persoonlijke ontwikkeling staat op één en de kansen liggen voor het oprapen! Zo ook bij Kramp, dat de laatste jaren uitgroeide tot een vooraanstaand e-commercebedrijf voor de agrarische sector. Ewoud van Dijk (37), manager digital intelligence bij Kramp, maakte de ontwikkelingen van dichtbij mee. En zijn eigen carrière? Die hield gelijke tred!
Het grote, rode pand aan de rand van Varsseveld is niet te missen. Hier zit Kramp, een e-commercebedrijf voor de agrarische sector. “Mede dankzij dat opvallende pand is Kramp in de regio best bekend. Maar mensen realiseren zich meestal niet hoe groot en internationaal het bedrijf is. Kramp heeft 21 vestigingen in 19 landen. Op heel veel plekken in Europa staat dus net zo’n pand!”, vertelt Ewoud.
Belofte
Kramp is een technologisch geavanceerd en innovatief bedrijf, dat investeert in de nieuwste technieken. Denk aan geautomatiseerde shuttlesystemen en systemen voor voorraadbeheer. Mede hierdoor staat Kramp in heel Europa hoog aangeschreven. Toen Ewoud zelf dertien jaar geleden op zoek was naar een startersfunctie, kende hij Kramp nog niet. “Ik kom uit Drenthe, maar verhuisde voor de liefde naar de Achterhoek. Ik had net mijn studie marketingmanagement afgerond. Bij Kramp voelde ik meteen een klik. Waar dat ‘m in zat? In de nuchtere cultuur, maar ook in de belofte dat ik kon doorgroeien. Een belofte waar ze zich tot op de dag van vandaag aan houden.”
Blijven uitdagen
Ewoud begon als trainee, vervulde daarna verschillende salesfuncties en ging zich steeds meer focussen op datagedreven sales. “Ik vind het interessant om business en ICT te combineren, want daar liggen veel kansen”, vertelt hij. “Zeven jaar geleden heb ik een pricingstrategie opgezet en door de hele Kramp Groep uitgerold. Inmiddels ben ik manager van het digital intelligence team, dat zich bezighoudt met business intelligence, data science en strategic pricing. Ik ben me nog steeds volop aan het ontwikkelen: ik volg een leiderschapsprogramma en ben bezig met een MBA-opleiding aan Nyenrode. Toen ik dertien jaar geleden startte, had ik nooit gedacht dat ik er nu nog steeds zou werken. Maar Kramp is me blijven uitdagen.”
Geen loze kreten
Dat heeft ook te maken met de groei die Kramp in die jaren heeft doorgemaakt. Het bedrijf is vier keer zo groot geworden en uitgegroeid tot dé leverancier voor de agrarische sector in Europa. Technologische ontwikkelingen, onder andere op het gebied van data, speelden daarbij een belangrijke rol. Toch is er in de bedrijfscultuur weinig veranderd, vindt Ewoud. “Kramp is van oudsher een familiebedrijf en dat merk je nog steeds. Ze zetten de mens op één. De belangrijkste bedrijfswaarden zijn op papier gezet: betrokken, de klant eerst, samen en ondernemerschap. Maar dit zijn geen loze kreten, ik ervaar dit echt in mijn dagelijkse werk.”
In het Engels
Ook het feit dat Kramp een internationaal bedrijf is, merkt Ewoud dagelijks. Tijdens de uitrol van de pricingstrategie reisde hij langs alle vestigingen. Nu is dat reizen wat minder, mede vanwege corona. “Maar nog steeds communiceer ik een groot deel van de dag in het Engels, bijvoorbeeld in online meetings. Ook hier in Varsseveld werken veel expats. Dat maakt onze teams heel dynamisch. De onderlinge sfeer is heel goed. We werken hard, maar er is ook regelmatig tijd voor een feestje. De kerstborrel is elk jaar weer een hoogtepunt!”, vertelt Ewoud.
Affiniteit met de sector
Kramp verkoopt alle onderdelen en accessoires die nodig zijn in een boerenbedrijf. De verkoop loopt grotendeels via dealers, maar de boeren kunnen ook in de webshop terecht. Specifieke affiniteit met de agrarische sector had Ewoud vooraf niet, al komt hij wel uit agrarisch gebied en is een boerderij geen onbekend terrein voor hem. “Voor sommige salesfuncties kan ik me voorstellen dat het wel handig is dat je weet wat er speelt op een boerenbedrijf. Dan kun je je klanten beter adviseren. Toch hoef je vooraf niet alles te weten, je kunt veel leren. En met interne campagnes houdt Kramp ons goed op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen in de agrarische sector.”