Achterhoeks mooisten: Hittech Bihca

Altijd op zoek naar beter

Gek op de Formule 1? Dan weet je vast ook dat zelfs het kleinste onderdeel in Formule 1-auto’s tot in detail wordt uitgedacht. En ook het produceren ervan is het werk van experts, die voortdurend insteken op innovatie. 

Hittech Bihca uit Winterswijk weet hier alles van. Dit voormalige metaalbewerkingsbedrijf heeft zich ontwikkeld tot een hightechbedrijf met sterke ontwikkelkracht en veel kennis van technologie en materiaal. “Wat wij doen, is verspanen”, vertelt Koen Mentink, managing director. “Dat betekent dat we producten produceren uit massieve blokken materiaal, zoals blokken van 100 tot 200 kilo titanium. We zijn gespecialiseerd in het werken met moeilijke materialen als superduplex en titanium. Het titanium dat wij gebruiken is vijf keer zo sterk als het titanium dat wordt gebruikt voor bijvoorbeeld een brillenmontuur.” Werken met dat soort grondstoffen vraagt om veel materiaalkennis en een geavanceerd productieproces.

Wereldwijde afzetmarkt

Vanuit de Achterhoek levert Hittech Bihca levert haar producten over de hele wereld. “Zo verzorgden wij de nabewerking van een aantal onderdelen van de Formule 1-auto van Max Verstappen, toen hij nog bij Toro Rosso reed. Die onderdelen verscheepten wij vervolgens naar Engeland of Italië”, vertelt een trotse Koen. Ook maakt het bedrijf onderdelen voor ASML, de belangrijkste leverancier van machines voor de halfgeleiderindustrie. “Als ASML een nieuwe machine produceert, vragen zij ons mee te denken over bepaalde onderdelen om het productieproces of eindproduct makkelijker of voordeliger te maken.”

3D-metaalprinten

“Normaal gesproken gaat er veel materiaal verloren in het productieproces. Bijzonder aan ons is dat wij materiaal besparen”, vertelt Koen. “Dat komt doordat wij de krachten bundelen met een DMD-bedrijf en een bedrijf met 3D-printer. Al sinds 2010 werken we met dit 3D-printbedrijf uit Groot-Brittannië, dat ook levert aan onder meer Rolls-Royce en Scuderia Toro Rosso (red.: tegenwoordig Alpha Tauri). We hebben recentelijk een project beëindigd waarbij we samen met een aantal bedrijven vier jaar lang de beschikking hadden over een metaalprinter. We zijn van plan om eind 2022 zelf een 3D-printer aan te schaffen.”

Goede werkgever

“Door de toenemende vraag en uitbreiding van onze diensten hebben we de komende jaren steeds meer technisch personeel nodig. We vinden het belangrijk te investeren in onze medewerkers en hen zekerheid te bieden. We staan dan ook bekend om onze lange dienstverbanden en hebben bovengemiddeld goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Werk je bij ons, dan bieden we je doorgroeimogelijkheden, zo nodig door middel van een opleiding. Daarvoor hebben we een samenwerking met Anton Tijdink Techniekopleidingen in Terborg.” Ook een voordeel: vanwege de materialen is er een constante temperatuur op de werkvloer van 20 graden Celcius. “Ons personeel wil daardoor liever werken dan vrij zijn op hele hete zomerdagen”, vertelt Koen.

Werken bij Hittech Bihca?

Magazine

Een greep uit ons magazine

Terug naar boven

Overwachte Hoek maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.