Achterhoeks mooisten: Nedap

Mensen en cultuur drijvende kracht achter techbedrijf

Nedap creëert Technology for Life: hoogwaardige, technologische oplossingen die mensen helpen gelukkiger en succesvoller te zijn in hun professionele leven. Wat daarvoor nodig is? Gedrevenheid om te begrijpen waar mensen echt behoefte aan hebben. Die gedrevenheid voedt Nedap door medewerkers te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. En door ze veel vrijheid en verantwoordelijkheid te geven.

Met ruim 800 medewerkers is Nedap wereldwijd actief in meer dan 120 landen. Het hoofdkantoor zit in Groenlo. De kracht van het bedrijf zit ‘m in de combinatie van de kwaliteit van de mensen, de cultuur en in de visie op leiderschap, vindt Sjoerd Wopereis. Binnen het team Corporate Communications houdt hij zich vooral bezig met employer branding. Hij vertelt: “Wat typisch Nedap is, is de mogelijkheid om zelf invulling te geven aan je functie. We hebben weinig managementlagen en je bepaalt grotendeels zelf wat je doet op een dag.”

Vrijheid

“Je krijgt hier alle vrijheid om met je eigen ideeën aan de slag te gaan,” zegt Sjoerd. “Zo ontwikkelde een oud-afstudeerder bij de marktgroep Healthcare het hulpmiddel ‘Luna’ voor mensen in de begin- en middenfase van dementie. Nedap Luna helpt op eenvoudige wijze structuur aan te brengen in het dagelijkse leven, door simpelweg op een beeldscherm te tonen hoe de dag van de persoon met dementie eruit gaat zien. Dat bleek zo succesvol, dat dit product op de markt is gebracht.” Een ander voorbeeld van de vrijheid is het feit dat we vrije dagen bij Nedap niet registreren. “In goed overleg binnen de teams bepalen collega’s zelf wanneer ze met vakantie gaan en hoelang. Met deze vorm van vrijheid doen we tegelijkertijd ook beroep op ieders verantwoordelijkheid. Dat klinkt fijn en dat is het ook zeker, maar je moet er wel mee kunnen omgaan.”

Collegialiteit

Nedap werkt vanuit de overtuiging dat de technologische oplossingen een daadwerkelijke tastbare impact moeten hebben. Het bedrijf is daarom in zeven marktgroepen georganiseerd. Iedere marktgroep beschikt over gedetailleerde kennis van hun markt, ook doordat ze nauw samenwerken met professionals uit die specifieke markt. En omdat iedere markt een eigen, specifieke benadering vraagt, kun je stellen dat iedere marktgroep een eigen DNA heeft. Toch is er zeker wel zoiets als een typische Nedap-cultuur, vindt Sjoerd. “Er is veel collegialiteit en een hoge onderlinge betrokkenheid. Collega’s zijn altijd bereid om elkaar te helpen of samen in een vraagstuk te duiken.”

Best bewaarde geheim

In de marktsegmenten waar Nedap opereert, is het bedrijf een vooraanstaande speler. Maar in de Achterhoek is Nedap nog niet altijd bekend. “Ik denk dat dit een beetje komt door onze Achterhoekse mentaliteit: we werken hard, doen gave dingen en zijn succesvol, maar we schreeuwen het niet van de daken. We bestaan al 93 jaar en zijn één van de tien oudste beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Je zou dus wel kunnen zeggen dat we een van de best bewaarde geheimen van de Achterhoek zijn”, besluit Sjoerd.

Werken bij Nedap?

Magazine

Een greep uit ons magazine

Terug naar boven

Overwachte Hoek maakt gebruik van cookies.

We gebruiken noodzakelijke cookies om onze website goed te laten werken. Met jouw toestemming plaatsen wij statistische cookies die worden gebruikt om de website te testen en te verbeteren. Als je marketingcookies accepteert delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Geef hieronder aan welke categorie cookies we mogen plaatsen.

Lees meer

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Lees meer

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Lees meer

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.