In de Achterhoek kijkt iedereen naar elkaar om
Niet de zorg, maar een gelukkig leven centraal stellen. Dat vindt Sensire belangrijk, voor zowel klanten, bewoners en revalidanten als medewerkers. En daar sluit Hetty van Essen, wijkverpleegkundige in het team Hengelo – Keijenborg, zich graag bij aan. Na 30 jaar in het Gooi verruilde ze haar werkplek voor de mooie Achterhoek. Omdat haar familie en een vriendin hier wonen, maar ook omdat de manier waarop we naar elkaar omkijken haar aanspreekt.
Als grootste zorgorganisatie in Oost-Gelderland biedt Sensire dag en nacht verzorging, verpleging en gespecialiseerde zorg, bij klanten thuis of in één van de woonzorgcentra. De belofte die Sensire aan haar klanten doet is ‘leven zoals u wilt’. Dat wil zeggen dat klanten in elke levensfase zelf de regie en verantwoordelijkheid kunnen en moeten nemen over hun eigen leven en eigen geluk.
Klantgeluk staat voorop
Voor Hetty was dit één van de redenen om voor Sensire te kiezen. “Ik werk al sinds mijn 18e in de zorg. Eerder draaide het vooral om zorgen en het verplegen van iemand met een ziekte. Bij Sensire staat klantgeluk hoog in het vaandel. Ik draag er graag aan bij dat iemand gewoon zijn leven kan blijven leiden. Zo denk ik mee over welke zorg iemand dan nodig heeft en wat iemand juist nog heel goed zelf kan, soms met behulp van een hulpmiddel. En ook hoe familie en andere mensen in het netwerk een rol kunnen spelen. Daarbij valt het me op dat er sowieso veel naar elkaar wordt omgekeken hier in de Achterhoek. Met de juiste hulp kunnen mensen langer zelfstandig blijven.”
Omgeving is onmisbaar
De inzet van vrienden en familie is onmisbaar. Sensire geeft ze daarom alle ruimte om bij te dragen. “We kijken niet naar wat iemand niet meer kan, maar vooral naar wat iemand nog wel kan. Het klantgeluk draait dan niet alleen om de klant zelf, maar ook het gezin of de familie. Een mevrouw zorgt bijvoorbeeld waar zij kan voor haar man, maar wil zelf graag iedere ochtend gaan zwemmen. Samen bespreken we hoe we haar hierin kunnen ondersteunen. Iets waar ik vroeger misschien niet zo snel aan gedacht zou hebben.”
Nieuwe dingen leren
Het is goed om een keer af te wijken van het systeem van werken wat je gewend bent, dat merkt Hetty bij Sensire al snel. “Ik dacht met mijn 30 jaar ervaring dat ik misschien wel wat in te brengen had. Dat heb ik natuurlijk ook, maar veel dingen zijn nieuw. Ik leer zó veel van mijn collega’s. De manier waarop er bij Sensire gewerkt wordt, vind ik erg vooruitstrevend. De teams zijn heel breed inzetbaar en we leren van elkaars expertise. Zo werken we ook samen met een overkoepelende gespecialiseerde teams. Er zijn specialisten voor wond, long, stoma en noem maar op. Dat is erg prettig, want je kunt hier altijd terecht voor specialistische kennis.”
Wil je meer ontdekken over Sensire? Of ook werken in een organisatie waarbij klantgeluk voorop staat? Kijk dan op www.werkenbijsensire.nl